Alla inlägg under december 2009

Av Susanne Fasth - 30 december 2009 21:13

Här har inte hänt så mycket. Det har mest varit stress och jobb tycker jag. Imorgon ska vi ha lite fest, men inget särskilt. Jag måste vara hemma hos hundarna. Både Mia och Molly är rädda för smällarna. Vi ska ut och gå en jätte runda i morgon så att dem blir riktigt trötta och kan kanske sova hela kvällen. Det är så skönt nu när Mats har sem så kan man komma ut på annat håll och behöver inte gå samma runda varje dag. Jag har tänkt att jag skulle försöka hinna med och träna hundarna i morgon oxså, man få se hur mycket man hinner sen ska jag jobba Ny Års dagen och på söndagen börjar agility träningen det ska bli riktigt roligt. Det ska vara någon 4 klubbs tävling i vinter. Vi tränar i ett ridhus i Ekestad det ligger strax utanför Fjälkestad i Kristianstad. Det är så tungt att springa i sågspånen, både hundarna och jag själv får enormt med muskler. Skadar väl inte efter all den julmat man slängt i sig.  .


Lite inför Ny År!


Man dricker whisky på tre sätt:

1. Med vatten

2. Utan vatten

3. som vatten


Hur märker man då att man är berusad?

Jo, då känner man sig inteligent men kan inte uttala det!


Sedan va det en liten historia!


Damen till mannen vid busshållplatsen:

-Jag är så fantastikt glad idag, så jag måste bara berätta!

Jag har länge önskat mig ett barn, och idag berättade doktorn att jag är gravid.

Gratulerar, sa mannan. Jag är oxså glad idag. På min hönsfarm har det varit dåligt med kycklingar en tid, så jag skaffade en utlänsk tupp-och det gjorde susen!

Då lutade sig damen nämre och viskade:

Så gjode faktiskt jag oxså    Kram Suanne och mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 27 december 2009 19:09

Vi firade julafton med min syster Pia och hennes flickor Elin och Tilde, min bror Tommy och Jenny och hans barn Maia och Albin och mamma Rigmor. Vi hade knytkalas och som vanligt åt man aldeles för mycket. Men va gott det är     . Vad vore livet utan mat. Det har inte blivet tid till att vara ute med hundarna så mycket nu innan jul, men idag gick Mats och jag en jätte runda. Det tog ca 1 1/2 timme. Vi gick i Gringelstad skogen där kan man lätt komma fel om man inte känner till det. Det var skönt att komma ut riktigt det tyckte nog hundarna med för dem sprang för fullt hela tiden. När vi va nästan framme där vi hade pakerat bilen srang fyra hjortar precis framför oss. Som tur va sprang hundarna inte efter. Så fina dem är. Jag fick reda på av Christer hade tävlat med sin Teddy (en av Mollys valpar) i lydk 1 fått i hopp hella 196p av 200 möjliga det är bara att buga och ge dig massor av applåder  . Sen vill jag tacka för alla fina julhälsningar jag har fått. Kram på er.


Köttbullar är gott tycker Maia


Granen stå så grann i stugan 

Maia är jättetörstig efter all maat 

 Nu är vi alla samlade    Jenny vilar sig en stund Tommy, Tilde, Maia och Molly  Albin, Mia, Elin och Maia  Nu är det dax fö Kalle Anka och hans vänner    

Susanne och mina underbara hundar.

Av Susanne Fasth - 14 december 2009 17:40

Nu var vi på lucia i Tollarps kyrka. Pia min systers töser gick lucia där. Först kom dem stora flickorna in där var Elin med. Hon är min systers älste flicka. Hon har varit luciakanndidat i Tollarp. Tyvärr vad det inte hon som blev lucia. Hon är så himmla fin och sjunger mycket bra och är inte rädd för att stå framför en massa folk och prata. Sedan kom Tilde och hennes gäng in. Hon är oxså jätte fin och sjunger bra hon med. Är inte heller rädd för att stå framför en massa folk och prata och sjunga. Tilde sjöng acapella på en avslutning i skolan för inte så länge sedan. Det var även på engelska. Hon går i femte klass. Så stolt man blir  . På måndag är det Elins tur att sjunga själv det är en avslutning i skola det oxså. Skall bli roligt att se det med. Idag har vi inte gjort något särskilt bara varit ute och gått en långprommenad. Det var faktigts ganska kallt men det vänder snart och det blir ljusare snart igen. Jag tycker nu det är dax för en liten historia igen den går så här.


Statestik om kroppen

.Det tar 7 sek för maten att komma från mun till mage. Människans hårstrå kan hålla 3 kilos vikt. Längden av mannens penis är lika med längden av hans tumme gånger 3. Lårbenet är lika hårt som cement. Kvinnans hjärta slår snabbare än mannens. Vi använder 300 muskler för att hålla balansen. Kvinnor har redan läst färdigt detta. Medan männen tittar fortfarande på sin tumme.    . Är det någon som kan någon rolig historia kan ni väl skriva i min blgg. Kram Susanne och mina underbara hundar.

Av Susanne Fasth - 11 december 2009 14:30

Igår så var jag tvungen att gå ut med hundarna lite tidigare och rasta dem ordentligt. Det gick bra det var fullt ös på hundarna hela tiden. När klockan var 12.00 gick jag till Birgitta vi skulle träffas där, sen bar det av till Åhus. Vi var på en föreläsning först, hon som föreläste hette Susanne Fredriksson . Hon föreläste om bemötande mellan olika människor och att tänka posetivt. Jag tycker hon var mycket bra. Man fick sig många goda skratt. Susanne trog en historia. Den gick så här. Det var två killar Sune och Algot dem hade varit kompisar hela livet. Dem brukar bada bastu varje helg och gjorde även denna helg. Sune reste sig för att ta sin öl då glider handuken av honom och han blottar hela sig. Algot blir helt förfärad när han ser Sune ej har något könshår. Han tänker har han blivet sjuk på något vis som jag inte vet om. Han beslutar sig för att fråga. Ursäkta men mår du helt bra, är det något med dig som du inte pratat om för mig? nej vad då. Jo du har inte något könshår. Äh det är inget fel på mig. Jag har bara beslutat, kan den jävlen inte stå skall han fan inte ligga mjukt helller.   Efte föreläsningen var det dax för julbord. Gud va gott. Jag själv tycker bäst om sillen och ÅLEN det var så ljuvligt gott. Vi fortsatte inne på Åhus Strand där tog vi en massa drinkar. Några isbjörnar och lite annat sått och gott. Idag har det inte hänt så mycket jag har bara varit ute och gått med hundarna och städat huset. Sen i kväll ska jag titta på idol. Jag håller tummarna för Calle.   Ha det så bra Susanne och mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 9 december 2009 12:02

Idag la jag ett spår till Molly. Jag la ett lägreklass spår. Hon tog alla pinnarna klockrent och alla vinklarna låg på bra och var posetiv hela tiden. Det enda jag själv tycker. Det var att hon måste kolla så hon gick rätt (ringar vid vinklarna samt gick ifrån spåret och kolla om det var mer på sidan spåret gick, altså ej riktigt i spårkärnan). Det gör inget jag tror att det stärker henne att hitta tillbaka där spåret går. Jag har tänkt att låta henne hållas. Hon vill vara tillags i alla lägen. Nu ska vi ut på tur och se om vi kan träffa på några hundkompisar uppe på backen som dem kan busa med sen ska jag jobba lite. Man måste göra sin plikt ibland. Ha det gott kram Susanne och mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 8 december 2009 18:47

Lydnadsträning idag gick riktigt bra. Jag började med Mia för att träna ff och för att få in den riktiga känslan vid höger om masch resp vänster om masch. Jag kom in i det ganska fort igen, det va ett tag sen jag tränade sist. Mia gick mycket bra i ff. Hade lite problem vid stegförflyttningen. Lite seg i mitt tycke. Dummerutan gick mycket bra. Inkallning med ställande och läggande var lite trögt. Rutan gick mycket bra likaså apport med dirigering. Fjärren gick oxså bra. Uppletande gick inte alls, hon skulle bara lukte och kissa i rutan, då fick hon inte vara med längre.   Det har kanske med hennes löp att göra, inte vet jag vad hon hade för sig men hon har precis löpt färdig.


Molly gick riktigt bra idag i ff. Va inte låg och va väldig följsam. Men så är det, när det kommer andra hundar och är många människor på planen blir det svårt för henne att behålla fokusen. Dummerutan gick mycket bra, ställde sig snabbt, satt sig snabbt och la sig snabbt. Det enda jag tyckte va fel, det är att hon inte hade kontakt med mig hela tiden men jag har tänkt låta det va. De kan inte dra så mycket för det på en tävling. Inkallningen gick ganska bra. Kunnde har varit snabbare. Rutan gick mycket bra. Apporteringen Gick mycket bra till höger. Vänster fick jag göra om tre gånger innan jag blev nöjd. Fjärren gick oxså mycket bra. Flyttar sig inte framåt. Det är hennes grej om hon inte blir låg. Uppletande gjorde hon mycket bra  .


Prommenaden idag på eftermidagen blev jättebra. Vi träffade på en dam som hade en sofftis. Sirir hete dena hund. Molly och Siri fatta tycke för varandra med en gång jag har aldrig sett Molly springa så mycket med en annan hund för. Dem sprang upp och ner från backarna och jagade varandra. Det tog aldrig slut. Lilla Aston och Mia va oxså med och hade ett himmla göre att hänga med. Till slut gav Mia upp och ägna sig till att kolla in kaninhålor istället. När vi kom hem va det soffan som gällde för resten av eftrmiddagen  . Ha det bra Susanne och mina underbara hundar


Av Susanne Fasth - 4 december 2009 16:19

Nu har vi firat 55 år. Molly fyllde 5 år den 25 nov. Jag fyllde 50 år nu den 3 dec. Vi var i Maglehem  vid Blå Herre Möllla och hade en stuga där. Det är alltid lika härligt att komma dit. Tyvärr kunnde vi inte vara ute på fälten, miletärerna hade övningar där ute. Jag la ett spår ute på första fälet till hundarna, ( lägre klass). Det gick inte riktigt bra för Mia. Hon var helt toppad. Molly fixade alla pinnarna lite ofokuserad när det sköts. Sen träffade jag på en kille. Han kom körandes i en liten skopbil i en väldans fart med en massa får efter sig och border collien som föste på. Nytt sätt att valla på.  Den 3 dec när jag fyllde år va vi ner vid Hav Äng. Det blåste som vanligt där, helt ok för mig. Hundarna badade och rullade sig i sanden och hade roligt. Sedsan va vi tvungna att fixa lite bränne som skulle ha och elda med i öppna spisen, vi fick tag på det i Brösap på macken. Efter det körde vi hem och gjorde i ordning oss. Vi skulle i väg och äta sedan. Vi var på Brösaps Gästgivargård. Jag tog honungs marinerade revben, sås, potatis och andra tillbehör. Sen drack jag lite vin. Mats tog Skånsk äggakaka och stekt fläsk. Mamma tog samma som jag. Till efterätt tog jag friterad camenbert och hjortron sylt. Gott gotti gott gott . När vi kom hem till stugan gick jag och mats en runda med hundarna vid Blå Herre Möllan. Där finns en bäck med en fors som driver det stora hjulet när mjölet skall malas. Dem andvänder den endast när möllan är öppen. Möllan är öppen på sommaren. Då kan man få nygräddade våfflor, potatissoppa m.m Där har de även försäljning av div hantverk. Uppe vid forsen finns det en slinga man kan gå och följa hela bäcken. Mysigt tyckte Mia och Molly då fick dem bada en gång till. Nu brjade det att bli kallt så vi gick hem. Vi eldade i spisen och när det sedan var riktigt fin glöd grillade vi korv och drack cider och öl. Jag har fått så mycket fint av mamma, Mats, Anette och Magnus och från alla mina arbetskamrater och tack till alla som skickade fina sms och ringde till mig på min 50-åras dag. Många kramar Susanne och mina unerbara hundar

Av Susanne Fasth - 1 december 2009 13:01

Nu har jag gjort i ordning det sista innan vi ska åka. Vi har tänkt att åka till Blåherra Mölla. Det ligger i Maglehem på Österlen. Mats kan hyra en stuga där genom jobbet. Där är helt otroligt fin natur. Fälet och stranden är på flera mil omkrets, som man kan ströva på. Ute på fälten går där lama, fär, hästar, kor m.m Jag ska passa på att träna lite spår med hundarna. det är gott om plats för det med. Här har inte hänt så mycket . Jag tycker att jag mest har jobbat. Men man ska vara glad att man har ett jobb idag. Jag har inte hunnit träna hundarna så mycket, andra sida behöver dem oxså vila lite. Vi var ute på en långprommenad i dag, alla hundarna var lösa. Fick även sällskap av två andra hundar som kom från ingenstans, det va två hanar. Det var kanske inte så lyckat, med tanke på att Mia är i högllöp och stackars lilla Aston är aldeles till sig och vet inte hur väl han ska uppvakte henne. Han kör med sina nospuffar och slickar henne i öronen. Mia är en riktig bitch ena stunden tycker hon om det nästa sekund fräser hon åt honom. Stackaren finner sig i allt. Han tänker säkert bättre lycka nästa gång. Ha det så bra. Kram Susanne och mina underbara hundar

Ovido - Quiz & Flashcards