Alla inlägg under oktober 2009

Av Susanne Fasth - 30 oktober 2009 08:59

Igår var jag och valla hos Cima igen. Vi va ute på det stora fältet. Cima började köra Rap, kusin till Molly. Han är jätte bra den hunden. Vänster sväng, höger svängar, delningar, hämt och gud vet va allt heter som dem gjorde. Jag själv tyckte inte att det gick så bra för mig själv. Molly ville inte lyssna på mig. Hon trodde att hon höll på att tappa fåren och kunnde inte släppa fåren med blicken. Cima sa att det va vanligt, när dem kom ut på ett stort fält. När dem är vana vid 25:an och har staket runt om och fåren ej kan smita i väg. Sen är det även ett av Mollys stora problem att hon eyar så mycket och kan ej släppa dem. Vi fick göra vänster svängar, höger svängar, samt att hon skulle gå till tre resp nio och sedan börja fösa djuren. Väldigt svårt när hon ville gå in mycket tidigare. Sen provade jag på att fösa djuren som man gör på en tävling, riktigt roligt. kram och ha det gott Susanne och mina underbara hundar 


  

En av Mollys valpar, Ted, vallar hos Cima.

Av Susanne Fasth - 25 oktober 2009 18:50

Ja då har vi varit och vallat hos Cima igen. Vi tränade vänster och höger svängar. Jag tycker att det går riktigt bra nu, har fått mera kläm på det nu. Molly lyssnar mycket mer på mig nu. Det går inte heller så fort inne i 25:an. Skönt. Har även träffat Mollys 2 valpar Tham och Tedd. Vilka trevliga hundar . Molly fick ett kull valpar hos Cima ( hon fick 7 valpar 2 tikar 5 hanar.) men det är bara dessa två jag träffat. Både Tham och Tedd är jätte duktiga vallhundar. Sen åkte jag hem och vila lite.


Nu va det dags för agility. Jag körde en timme var med dem. Mia tyckte att det va jätte roligt. Jag fick inte in henne rätt i tunneln, använde fel arm. Inte så lätt, när man har en het hund att hålla reda på. Sedan skulle vi hoppa två hinder sen välja mellan A rakt fram eller tunnel till vänster resp höger eller hopp höger elller vänster. Jätte svårt. Sedan måste det drickas lite kaffe, det kan man inte vara utan. Nu vad det dax för Molly. Hon gick riktigt bra idag tycker jag. Hon kom bra in i slalomen missade lite, inte så farligt, hon har ett bra driv framåt. Vi hade ju byggt en lliten bana som bestod av Däcket först, där är det alltid problem, jag tror hon driver med mig lite. Sedan tunnel till vännster, tre raka hinder efter varandra, sedan ett hindr till höger, därefter höger över lången, sedan tunnel till höger och sedan tre raka hinder efter varandra. Svårt . Nu orkar jag inte mer. Sov gott. Kram Susanne och mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 22 oktober 2009 18:42

Här har hänt ganska mycket. Mats min man har fyllt år, så vi har varit nere vid haväng och gått med hundarna. Senare åt vi på Brösaps Gästis. Vi åt kotlett med sås och potatis och masssor av grönsaker. Ljuvligt gott. När vi gick ner vid havet blåste det så mycket att stranden hade försvunnit. Då märker man hur liten man är över naturens krafter.


På morgonen va jag hosCima och vallade det börjar gå riktigt bra nu. Nu kan jag få henne att gå både till höger, vänster och bra på flank. Vi har bytat kommando på henne vilket gjorde det lättare för mig. Away=höger,  combay=vänster. från hundens sida. På lydnaden är det som vanligt vänster och höger från mitt håll. vid dirigerings appotering vid lydnad elit. Jag va även hos Cima igår och vallade. Vi forsatte att träna vänster, höger svängar samt att hon skulle spring runt hela fårflocken och sedan halv lägga sig och sedan börja driva fåren (walk on). Sedan tog Cima över lite och visade mig hur man skulle dela på fåre. Sedan bara hålla reda på halva fårflocken. Gud va duktig hon va det va bara så coolt att se henne jobba med det hon är ämnat för. Vid delning av fåren stärker man hunden vilket Molly behöver, en heldel av. Kram Susanne och mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 11 oktober 2009 19:16

Idag har vi varit hos Cima, och tränat vallning. Jag skulle stå i mitten och låta Molly driva fåren framåt, hon skulle gå rakt framåt hela tiden, ej gena, eller rusa på då skulle jag lägga henne ner, och börja om från början. Inte så lätt som det låter. Jag själv blir så stressad när fåren kommer rusande mot mig, att jag höjer rösten då blir det kaus i Mollys huvud. Hon vill vara till lags hela tiden och vet då inte hur hon ska bete sig, då provar hon med allt. Efter ett tag gick det riktigt bra hon sjök ihop flera cm och gick lungt framåt och fåren va lugna och jag själv stressade ner mig.


Sen på eftermiddagen åkte jag och min granne Anette till Hanaskog och tränade agility. Det brukar vara Molly jag kör här, men hon va så trött efter vallningen att hon fick vila.

Mia tycker det är jätte roligt med agility. Det är så mycket klös i henne så det är inte klokt. Hon är inte  riktigt säker på alla hinder, däcket, vippen strulade men det kommer. Det blir bättre med tiden. Kram Susanne och mina underbara hundar.

Av Susanne Fasth - 9 oktober 2009 16:50

Ja då har vi varit ute och tränat lydnad. Idag va Mia riktigt het va med på allt. Vi började med ff där är hon alltid bra tycker jag, lite het ibland men det tyck jag bara är posetivt. Fjärren gick också bra flyttade sig lite fram. Vittring gick galant. Sen körde jag en lång uppletande ca 75 meter, det gick också bra. Sen va det frisbee för resten, det är det hon gillar mest, blir helt galen när man plockar fram dem.

Så va det då Molly, har alltid haft problem med ff, hon blir så låg så det är inte sant. Jag har provat med det mesta. Godis i min mun, klicker, va lite hårdare mot henne, inte säga något , och nu sist prata eller viska MYCKET tyst till henne. Detta funkar i vallningen tänkte då att jag kan kanske göra lika dant i lydnaden. Det gick riktigt bra tycker jag. Fjärren är bara så bra. Uppletande blir hon lite osäker igen. Krypet,  är mycket bra det med. Sen va det frisbee för henne med, hon är lika tokig i det som Mia. Jag ska se om jag kan lära henne att hoppa upp i famnen på mig. det skulle kunna vara coolt att ha det som ett berröm på en tävling nästa år.

Sen när vi kom hem körde vi lite agility i grannens trädgård. Vi tränade ingång på slalom, tanken är att hon ska kunna gå där själv. Idag tyckte hon det va roligt och hade bra fart i slalomen. Vi körde även liten bana som besod av ett staket, däcket och slalom båda hållen. Kram Susanne och mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 5 oktober 2009 14:40

Mats och jag skulle till Ljungby på barnkalas. Min bror Tommys flicka som heter Maia fyllde 8år. Så vi måste rasta hundarna riktigt, för det blir inte så mycket annat denna dag för dom. Vi bestämde oss för att åka ut på A3, otroliga fält för hundarna att springa på. Vi fick hålla oss på fältet hela tiden för det blåste så mycket och vi va rädda att träd skulle blåsa ner på oss. Efter mycket springande fick vi nog, men inte Mia inte hon tyckte hon behövde ett skönhetsdopp, så hon hopppa ner i ett djupt dike och la sig platt ner och skratta med hela ansiktet. Det va precis som hon sa kom och ta mig om du kan. Jag lovar hon hade bara en vit rand uppe på ryggen sen va hon svart. Men va gör väl det hon hade det roligt och mådde bra./Kram Susanne o mina underbara hundar

Av Susanne Fasth - 3 oktober 2009 15:58

Idag startar vi vår blogg! Och vi säger bara:

- Se upp BlondinBella och alla andra "bloggkändisar",

detta är inte vilken blogg som helst! 


På återseende. Massor av kramar o nosbuffar.

//Mia, Molly & Susanne















Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards